A2.1. Eco-polis (co-creare) - Laboratoare cu studenți, tineri voluntari și autorități locale, cu participarea
activiștilor ecofeminiști pentru a dezbate și co-crea acțiuni locale eficiente care promovează justiția de
gen și climatică în comunitățile țintă.
Cu denumirea “Laboratoarele Eco-polis”, în cadrul acestei acțiuni, proiectul Ecoality își propune să organizeze ateliere
de lucru centrate pe tineri, cu participarea mai multor părți interesate, având ca scop principal, aprofundarea gândirii
și a înțelegerii critice în mod sistematic, precum și co-crearea de către tineri (împreună) a unor acțiuni ce vizează
creșterea gradului de conștientizare privind justiția de gen și climatică în comunitățile țintă.
Acțiunile Eco-polis se bucură de participarea activă a „tinerilor lideri”, denumire acordată grupurilor de studenți
care anterior au participat, alături de profesorii lor, la programele de învățare integrate acțiunii A1.3. - Programe
de educație formală și non-formală. În cadrul “Laboratoarelor Eco-polis”, “tinerilor lideri” li se vor alătura tineri
din grupuri și asociații de voluntari, reprezentanți ai autorităților locale, precum și reprezentanți ai activismului
ecofeminist ale căror acțiuni vor fi facilitate de către ONG-urile partenere.
Acțiunile Eco-polis (co-creare) vor fi structurate în patru etape, având la bază o formă centralizată care va oferi un
cadru comun activităților din toate cele 10 țări participante și va încuraja schimbul de informații, facilitând în
același timp o evaluare comună care măsoară impactul acestor ateliere de lucru centrate pe tineri.
Etapa 1: INTRODUCEREA. – Acțiunile Eco-polis vor debuta cu o sesiune de lucru online, cu o durată de 3 ore la care
vor participa „tinerii lideri”, tinerii din grupuri și asociații de voluntari, autorități locale (AL), precum și
reprezentanți ai activismului ecofeminist. Scopul declarat al acestei sesiuni este acela de aprofundare a
cunoștințelor critice și de a înțelege mai bine conceptele de intersecționalitate și interconexiune între
inegalitățile globale, dar și înțelegerea rolului pe care îl are cetățenia activă în lupta împotriva
nedreptății de gen și climatică.
Etapa 2: SESIUNEA “FAȚĂ ÎN FAȚĂ NR. 1 – Având o durată de 3 ore, această fază a Laboratoarelor Eco-polis va
implica tinerii “lideri” și tinerii voluntari și se va concentra pe forța colaborării dintre aceștia și
celelalte părți interesate în crearea și derularea unor acțiuni locale ce vizează creșterea gradului
de conștientizare privind justiția de gen și climatică în comunitățile țintă. Folosind metodologii
de educație non-formală, în cadrul acestei sesiuni se vor face analize și constatări ale situației
structurilor de conducere pentru tineret la nivel global și local al tinerilor, precum și analiza
noțiunii de “cetățenie activă” prin prisma ecofeminismului.
Tot în cadrul acestei etape, „tinerii lideri” și tinerii din grupuri și asociații de voluntari vor fi
instruiți și antrenați pentru viitoarele întâlniri cu autoritățile locale (AL) în ceea ce
privește dialogul democratic, participarea semnificativă a tinerilor și identificarea unor
posibile acțiuni care să fie create și derulate împreună de către tineri și AL.
Etapa 3: SESIUNEA “FAȚĂ ÎN FAȚĂ NR. 2 – Cu aceeași durată de 3 ore, în mod similar fazei precedente,
această a doua sesiune față în față va reuni tinerii “lideri”, tineri din grupuri și asociații de voluntari
și autorități locale. Împreună ei vor aprofunda tematica participării democratice, active și vor dezbate,
într-o manieră critică, problematica interdependenței și intersecționalității crizelor ecologice la nivel local și global.
Prin intermediul activităților cu caracter participativ, “Laboratorul Eco-polis” va crește gradul de conștientizare
asupra co-responsabilității și va oferi oportunitatea de a întreprinde acțiuni colective pentru a sprijini justiția
de gen și climatică.
În acest context, participanții vor identifica o acțiune locală care să fie realizată împreună cu scopul
de a crește gradul de conștientizare și pentru a crea și/sau a contribui la crearea schimbării în comunitatea
locală. Planul acțiunii susmenționate va fi elaborat folosind o abordare de tip SMART (Specifică, Măsurabilă,
Realizabilă și Accesibilă, Relevantă, limitată în Timp).
Etapa 4: SCHIMB ÎNTRE STUDENTI LA NIVEL EUROPEAN – Această etapă reprezintă o sesiune online cu o durată de
2 ore care va fi facilitată de ofițerii educaționali ai ONG-urilor partenere. Sesiunea va reuni tinerii “lideri”
și tinerii din grupuri și asociații de voluntari (câte unul din fiecare școală și grup/asociație, din cele 10 țări).
Ei vor împărtăși ideile lor de acțiune și se vor inspira reciproc, reflectând critic asupra asemănărilor și
diferențelor problemelor identificate și acțiunilor create în Europa.
Aceasta este faza în care tinerii “lideri” și tinerii, împreună cu AL, vor implementa acțiunile specifice care vizează
comunitatea lor locală, conform planului de acțiune elaborat în Etapa 3. În acest sens va fi alocat un buget prestabilit
pentru a sprijini financiar aceste grupuri de părți interesate să deruleze cu succes acțiunile planificate conform
planului elaborat în Etapa 3. Din ansamblul acțiunilor rezultate din Laboratoarele Eco-polis pe an vor fi selectate
10 dintre acestea care vor deveni de fapt tematica taberelor de lucru la nivel local/regional.
Responsabilitățile partenerilor în cadrul Eco-polis
Fiecare ONG parteneră va fi responsabilă cu implementarea și raportarea acțiunilor derulate în laboratoarele Eco-polis
în contextele lor naționale, cu colaborarea autorității locale respective. În mod special, AL Regiunea
Toscana, Orașul Loures, Regiunea Normadia și Municipiul București le revine misiunea de a selecta și invita
reprezentanți relevanți din sectorul public în vederea participării acestora în cadrul Eco-polis în calitate de
experți. Totodată, reprezentanții sectorului vor fi însărcinați să faciliteze implementarea activităților
co-definite de participanții Eco-polis.
Rezultate așteptate: Pentru “Laboratoarele Eco-polis” se estimează că AL vor desemna personalul corespunzător implicat în activitățile specifice, astfel:
Regiunea Toscana: 1 persoană (National Project Manager)
Regiunea Normandie: 1 persoană (Institutional Project Advisor)
Orașul Loures: 1 persoană (National Project Manager)
Municipiul București: 2 persoane (Asistent Național de Proiect și Ofițer Educație).
Consilierul de gen de la Sudwind va fi implicat pentru a garanta că laboratoarele Eco-polis au o metodologie și o abordare integrată de gen.