Ecoality implică un spectru larg de țări din Europa un consorțiu puternic format din autorități locale și ONG din 10 țări UE care
se confruntă cu provocări similare și pot învăța reciproc din experiența celorlalți în îmbunătățirea implementării Educației
pentru Dezvoltare și Educației pentru Cetățenie Globală în educația formală și informală la nivel local: Italia, Austria,
Croația, Finlanda, Franța, Grecia, Polonia, Portugalia, România și Ungaria.
Orașul București, Capitala țării reprezintă o zonă de maximă concentrare a culturii şi civilizaţiei
României, un loc în
care omul, natura şi istoria au condus la apariţia unei aşezări care îmbină frumuseţea cadrului natural cu vestigiile
trecutului şi semnele prezentului. Este imposibil să nu te îndrăgosteşti de
“București”, unde frumusetea naturii se
împlineşte cu arhitectura tradiţională şi modernă iar cultura şi arta parcă s-au vorbit să fie împreună în acest loc
binecuvântat de Dumnezeu.
Anul acesta s-au împlinit 565 ani de la prima atestare documentară a orașului -
Hrisovul Voievodului Valahiei Vlad Țepeș
de la 20 septembrie 1459" emis în
Cetatea București". Pentru a rezista în faţa invaziilor otomane era nevoie de
consolidarea şi îmbogăţirea sistemului de fortificaţii militare în sudul ţării, fapt care nu putea scăpa din vedere
remarcabilului strateg Vlad Ţepeş.
Odată îndeplinit acest obiectiv, Domnitorul Român a deschis războiul împotriva
Imperiului Otoman prin refuzul plăţii tributului, fapt care a declanșat campania militară iniţiată de către sultanul
Mehmet II Cuceritorul în vara anului 1462.
Orașul București este situat în zona de sud-est a ţării, în locul în care acum câteva sute de ani se întindeau Codrii
Vlăsiei din care astăzi se mai păstrează câteva pâlcuri răzleţe de pădure. Râul Dâmboviţa traversează oraşul iar salba
de lacuri din nordul capitalei asigură răcoarea şi umezeala în timpul toridelor zile de vară. În ceea ce privește
coordonatele geografice, București se află la 44°24'49" latitudine nordică (ca şi Belgradul, Geneva, Bordeaux,
Minneapolis) şi 26°05'48" longitudine estică (ca şi Helsinki sau Johannesburg), la o distanţa de 64 km nord de
fluviul Dunăre, la 100 km sud de Carpaţii Orientali, şi 250 km vest de Marea Neagră.
Inima culturală a țării, Bucureştiul
găzduieşte principalele elemente de patrimoniu arhitectural, case memoriale ale
țării, edificii de dimensiuni monumentale, instituţii fundamentale pentru viaţa cultural-artistică din România.
Muzeele orașului găzduiesc un tezaur inestimabil, reprezentat prin colecţii ştiinţifice, colecţii de artă
românească şi europeană, modernă şi contemporană cu valoare de patrimoniu cultural național.
Organizarea administrativă a orașului este reglementată prin
Codul administrativ al României din anul 2019 care
stabilește că Municipiul București este organizat în 6 subdiviziuni administrativ-teritoriale, denumite sectoare.
Autoritățile administrației publice locale (AL) din municipiul București sunt Consiliul General al Municipiului
București și consiliile locale ale sectoarelor, ca autorități deliberative, precum și primarul general al
municipiului București și primarii sectoarelor, ca autorități executive, alese în condițiile legii pentru
alegerea autorităților administrației publice locale.
Consiliul se alege pentru un mandat de 4 ani și adoptă hotărâri în toate problemele de interes local: organizarea
proprie, precum și organizarea și funcționarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituțiilor
publice de interes local; dezvoltarea economico-socială și de mediu a orașului; administrarea domeniului
public și privat; gestionarea serviciilor de interes local (educație, cultură, tineret, sport, sănătate,
ordine publică etc); cooperarea interinstituțională pe plan intern și extern.
Ca autoritate executivă, Primarul General al Capitalei asigură respectarea drepturilor și libertăților fundamentale
ale cetățenilor, a prevederilor Constituției,
precum și punerea în aplicare a legilor adoptate de Parlament, a ordonanțelor și hotărârilor Guvernului și a hotărârilor Consiliul General al Municipiului București.
În cadrul aparatului de specialitate al primarului desfășoară activitatea Direcția Cultură, Învățământ, Turism a cărei misiune
principală rezidă în crearea cadrului organizatoric și funcțional pentru furnizarea către cetățeni a serviciilor publice de
interes local din domeniile cultură, educație, sport, turism, potrivit competenței autorităților administrației publice
locale constituite la nivelul Municipiului București.
În ceea ce privește experiența similară, Municipiul București a implementat – în calitate de partener – Proiectul Walk the Global Walk (WGW)
finanțat de către Uniunea Europeană în cadrul aceluiași Program DEAR, care a implicat majoritatea actualilor parteneri
din proiectului Ecoality. Obiectivul general WGW a vizat îmbunătățirea parteneriatelor globale și mecanismului de coooperare între
AL și ONG pentru promovarea unui cadru educațional comun în sistemul școlar public formal care poate sprijini și promova
conștientizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă.
Deoarece deține o experiență dovedită în managementul proiectelor UE, inclusiv în administrarea financiară și tehnică, care va
fi utilizată în cadrul acțiuni, Municipiul București are calitatea de partener în cadrul proiectului ”ECOALITY: Tineret
și Autorități Locale împreună pentru justiția de gen și climatică” în cadrul apelului de proiecte „EuropeAid/173998/DH/ACT/Multi”,
prin Programul Development Education and Awareness Raising – DEAR.
Responsabilitățile partenerului Municipiul București în cadrul de implementare a acțiunilor proiectului ”ECOALITY”
AL și ONG-urile și partenere fac parte din Unitățile de Management (UM), valorificând expertiza existentă și sporind cooperarea
partenerilor la nivel de țară. Conform Planului de Actiune, Municipiul București exercită un rol activ în pregătirea și
executarea activităților Ecoality, având în vedere în principal:
-În cadrul acțiunii A1.4. Ateliere de lucru în Rețeaua Autorităților Locale (RAL)
Municipiul București (RO), împreună cu Municipio de Loures (PT), Linz City Administration(AU), Region Normandie (FR) și
Regiunea Toscana (IT) - în calitate de solicitant principal: vor defini viziunea și calea strategică a atelierelor de
lucru în RAL și va co-defini conținutul acestora, analizând, de asemenea, discuțiile între AL la nivelul UE și adaptându-le
la nevoile specifice ale AL-urilor partenere asociate.
Municipiul București împreună cu celelalte AL partenere, în colaborare cu Regiunea Toscana și cu sprijinul Oxfam Italia și
ONG-urile gazdă din Austria, Croația și Ungaria vor coordona procesul de organizare a atelierelor de lucru (de exemplu,
stabilirea agendei activităților, selecția invitaților etc). De asemena, în cadrul acțiunii “Ateliere de lucru în RAL”,
Municipiul București va desemna reprezentantul său (Manager național de proiect) ce va participa la evenimentele integrate
aceste acțiuni.
-În cadrul acțiunii A2.1 - Laboratoarele Eco-polis (co-creare)
În mod special, Municipiul București, Orașul Loures, Regiunea Toscana și Regiunea Normadia au misiunea de a selecta și
invita reprezentanți relevanți din sectorul public în vederea participării acestora în cadrul Eco-polis în calitate de
experți. Totodată, reprezentanții sectorului vor fi însărcinați să faciliteze implementarea activităților co-definite de
participanții Eco-polis.
Pentru “Laboratoarele Eco-polis”, Municipiul București în calitate de AL va desemna personalul corespunzător implicat în
activitățile specifice, astfel: 2 persoane (Asistent Național de Proiect și Ofițer Educație).
-În cadrul acțiunii A2.3 - Tabere de lucru internaționale în Mozambic și Madagascar
Municipiul București în calitate de AL va desemna un reprezentant care va participa la activitățile specifice taberelor
internaționale de lucru din Madagascar și, respectiv, Mozambic.
-În cadrul acțiunii A3.1. - Tabere de acțiune comunitară
În ceea ce privește organizarea propriu-zisă, fiecare tabără va fi condusă de cel puțin un coordonator de tabără, un tânăr
dintr-un grup de voluntari și/sau asociație cu sarcina de a facilita dinamica de grup și de a menține contactul cu AL implicate.
Municipiul București - în calitate de AL - va sprijini tinerii în organizarea activităților, identificarea locației, integrarea
taberelor de acțiune în comunitățile lor și va desemna reprezentantul său în cadrul acțiunii.
-În cadrul acțiunii A3.2. – Sprijin financiar pentru tineri
Municipiul București - în calitate de AL - va implementa mecanismul de sprijin financiar pentru terți – SFPT/FSTP - pentru
consolidarea capacității organizațiilor conduse de tineri și va desemna reprezentantii săi în cadrul acțiunii (Manager
National de Proiect, Manager Financiar, Manager Subgrating).