Voluntarii la nivel local și global sunt esențiali pentru acțiunile climatice – eforturile lor iau diferite forme, de la inițiative comunitare
la nivel local până la sprijin specializat la scară globală. Raportul
“Contribuția voluntariatului la acțiunile climatice și reziliența comunității” oferă dovezi concrete ale modului în care voluntarii
din întreaga lume se angajează proactiv în acțiuni care ajută comunitățile să se adapteze și
să construiască reziliență împotriva impactului schimbărilor climatice. Raportul conține studii de caz din Guatemala, India și Kenya și
demonstrează rolul indispensabil și contribuția esențială a voluntarilor comunitari în patru domenii cheie: consolidarea cunoștințelor și
a capacităților, pregătirea și răspunsul la dezastre, măsurile de atenuare și adaptare și guvernanța climatică.
Pentru a spori coeziunea între școli și comunitățile locale și pentru a promova vocea tinerilor și preocupările lor referitoare la provocările globale,
în proiectul Ecoality, grupurile țintă sunt și actorii principali ai proiectului, deoarece acțiunea se concentrează într-adevăr pe stabilirea și
promovarea unei triple alianțe între
- Studenți - Profesori
- Grupuri și organizații de tineri și voluntari
- Autorități Locale (AL)
În mod similar diadei “Profesori – Studenți”, alianța “ONG pentru tineret – Grupuri de voluntari” joacă un rol foarte important
în arhitectura activităților specifice proiectului Ecoality.
Logica de intervenție a Ecoality a fost concepută în deplin acord cu esența noțiunii de Educație pentru Cetățenie Globală
(ECG) comună tuturor partenerilor proiectului: un proces de învățare transformator, centrat pe cursant, capabil să îmbunătățească
gândirea critică, să promoveze sentimentul de cetățenie responsabilă și să încurajeze acțiunile concrete ale cursanților, conectând
contextul local cu contextul global. În acest sens, activitățile Proiectului sunt structurate astfel încât să desfășoare un
ciclu structurat în jurul a 5 concepte: “LEARN” (Învață), „THINK” (Gândește) & „ACT” (Acționează), „EMPOWER” (Împuternicește) & „TRANSFORM” (Transformă).
Ipoteza de bază a conceptului “LEARN” (Învață) pornește de la realitatea că tinerii din grupuri și asociații de voluntari, profesorii
și educatorii împreună cu AL sunt cu adevărat dispuși să joace un rol multiplicator în comunitățile educaționale la nivel local.
Atunci când se înscriu în programul de formare, participanții se angajează să joace acest rol multiplicator în mod eficient, în
acest sens fiind adoptate măsuri specifice pentru certitudinea că ei vor duce la îndeplinire obligațiile asumate. Datorită transferului
de cunoștințe integrate conceptului “LEARN” (Învață), studenții și tinerii din grupuri și asociații de voluntari își vor
însuși noțiunile de interdependență și intersecționalitate a crizelor ecologice la nivel global și local, printr-un proces transformator
de învățare și o mai bună integrare a ECG în programele școlare (EO1).
Integrat conceptelor de “Educație pentru Dezvoltare” (ED) și “Educație pentru Cetățenie Globală” (ECG), activitațile integrate KUVAS
(A1.1.) vor fi centrate pe cursanți, cu o abordare bazată pe drepturile omului, incluzivă și transformatoare. Scopul KUVAS rezidă în
principal, furnizarea către tinerii din grupurile și asociațiile de voluntari, a acelor instrumente care îmbunătățesc învățarea
despre subiecte globale, consolidând și extinzând competențe ce urmează a fi împărtășite ulterior cu alți tineri și voluntari.
În mod complementar, activitațile integrate KUVAS (A1.1.) vor îmbunătăți competențele globale ale profesorilor și educatorilor,
îndrumându-i asupra modului de coagulare a acestor competențe cu subiecte globale de larg interes și integrarea în programele
școlare de metodologii și metode inovatoare folosind o abordare interdisciplinară și de ansamblu.
După parcurgerea modulului conceptual „LEARN”, dotați cu un bagaj de cunoștințe suplimentare, tinerii din grupuri și asociații de voluntari și
studenții vor trece la următoarea etapă: „THINK & ACT” (Gândește și Acționează). Ei vor fi angajați în diferite activități
(A2.1 - Laboratoarele Eco-polis, A2.2 - Spații de învățare „de la egal la egal”) împreună cu colegii lor din UE și AL pentru a reflecta
asupra alternativelor viabile pentru combaterea crizelor climatice din perspectivă eco-feministă și pentru a crea în comun acțiuni
locale eficiente care să promoveze justiția de gen și climatică în contextele lor.
Prin intermediul activităților A.2.3 – Tabere de lucru internaționale, tinerii din grupuri și asociații de voluntari și studenții,
împreună cu comunitățile lor educaționale și locale, vor optimiza gândirea critică și înțelegerea provocărilor
globale din perspectivă eco-feministă (EO2).
În deplină corespondență cu noțiunile precedente, prin intermediul conceptului “EMPOWER & TRANSFORM” (Împuternicește și Transformă),
tinerii din grupuri și asociații de voluntari și studenții, împreună cu AL, vor aduce la viață ideile și contribuțiile pe care
le-au dezvoltat pe parcursul etapei „THINK & ACT”. Taberele de acțiune comunitară (A.3.1) vor oferi studenților și tinerilor
oportunități de a se implica direct în comunitatea lor prin activități precum tabere de lucru pentru protecția mediului, tabere
de lucru pentru prevenirea dezastrelor, activități de conștientizare, zile de acțiune pentru mediu.
În cadrul Proiectului ECOality, Grupurile de voluntari și ONG pentru tineret împreună cu partenerii lor (AL) vor depune un
efort conștient pentru proiectarea acelor activități care urmează a fi implementate în anumite tipuri de școli care, în mod
normal, nu dețin capacitatea de a accesa proiecte cu tematică centrată pe ECG. De asemenea, se vor depune eforturi în
direcția conjuncției dintre tinerii care sunt deja conștienți și susțin provocările globale (cum ar fi schimbările climatice și egalitatea de gen)
și cei care nu se află la acest nivel de implicare. Prin intermediul Laboratoarelor Eco-polis (activitățile A2.1 și A.3.2).
Proiectul ECOality va asigura conexiunea proceselor de învățare între Nordul Global și Sudul Global și interdependența acestora în abordarea diverselor provocări
climatice și globale prin intermediul taberelor educaționale din Mozambic și Madagascar (activitatea A.2.3.).
În contextul descris mai sus ONG pentru tineret și Grupurile de voluntari reprezintă atât grupuri țintă, cât și beneficiarii finali
ai ECOality la nivel european, respectiv, aprox. 50.000 de tineri (cu vârste între 15-18 ani) din medii de educație non-formală,
cum ar fi grupuri de voluntari (cu vârste între15 și 29 de ani) și asociații de tineret (cel puțin 75 de asociații), împreună cu
tinerii aflați în sistemul educației formale din cel puțin 95 de școli din cele 10 țări UE partenere (Italia, Austria, Croația,
Finlanda, Franța, Grecia, Ungaria, Polonia, Portugalia și România).
Un rol deosebit de important în creșterea înțelegerii de către elevi și tineri a tematicii Proiectului ECOality revine activităților
de formare a cadrelor didactice în cadrul atelierelor de lucru împreună cu tinerii din asociații de voluntari, așa cum stabilește cadrul
de implementare EO1, folosind metodologii de educație non-formală. Mai mult, activitățile din cadrul de implementare EO2 și EO3 vor
consolida nu numai cunoștințele, ci și angajamentul actual al studenților și tinerilor în acțiuni concrete de promovare a cetățeniei globale
și active, stimulând consolidarea propriilor capacități de cetățeni responsabili și activi, precum și importanța învățării prin acțiuni
colective de tip “peer to peer”.
Acțiunile Ecoality își propun să reunească toate părțile implicate în spații sigure, importante și eficiente: Tinerii din grupuri și
asociații de voluntari vor descoperi noi spații și procese de învățare participativă, vor înțelege mai bine modul în care funcționează
instituțiile publice și vor învăța să dialogheze cu reprezentanții acestor instituții și astfel să-și facă auzită vocea
în diferite spații, inclusiv în sfera publică. În mod corelativ, instituțiile și autoritățile locale vor obține perspective importante
asupra problemelor cu care se confruntă toți tinerii, astfel încât să îi asculte și să le implementeze propunerile.
Sprijin Financiar pentru Terți (FSTP/FSpT). Mecanismul FSTP își propune să ofere resurse tehnice și financiare grupurilor de tineri,
incusiv celor din grupuri și asociații de voluntari, pentru a-și implementa inițiativele lor privind cetățenia activă în comunitățile
țintă, cu scopul final de a împuternici tinerii să promoveze conceptele de intersecționalitate și interconexiune dintre gen și
schimbări climatice. Prin mecanismul FSTP, în țările partenere, tinerii vor defini și implementa inițiative locale legate de
ecofeminism, crize ecologice și inegalități. Inițiativele în cauză vor fi facilitate de ONG partenere care vor oferi activități
personalizate de consolidare a capacităților și sprijin continuu de mentorat pentru tineri.