Pornind de la esența noțiunii de ECG comună tuturor partenerilor, a fost stabilită și logica acțiunilor proiectului Ecoality:
un proces de învățare transformator, centrat pe cursant, capabil să îmbunătățească gândirea critică, un sentiment de cetățenie
responsabilă care să stimuleze acțiunile concrete ale beneficiarilor prin conectarea contextul local la contextul global. În acest sens,
activitățile Proiectului sunt integrate într-un ciclu structurat în jurul a 5 concepte: „Învață”, „Gândește”, „Acționează”, „Împuternicește”, „Transformă”!.
Învață! - Prin dezvoltarea de resurse educaționale specifice, personalizate (Activitatea A1.1) și formarea ulterioară (A1.2),
profesorii care acționează în sistemul educațional formal, precum și educatorii și tinerii din mediul non-formal vor putea să
își mărească cunoștințele despre dimensiunea și amploarea crizelor ecologice și intersecția lor cu inegalitățile de gen, dar și
despre modalitățile de abordare a acestor crize. Prin programele de învățare (A.1.3), profesorii și ofițerii OSC Educație vor
putea transfera aceste cunoștințe studenților și tinerilor într-un mod care evită anxietatea ecologică și determină înțelegerea
puterii acțiunii individuale și colective. În paralel, prin intermediul atelierelor de lucru în rețea (A1.4), Autoritățile Locale (AL)
vor explora, de asemenea, diferite strategii de lucru pentru a crește dorința tinerilor de a participa în contextele lor locale.
Ipoteza de bază este în sensul că, profesorii, educatorii, tinerii din grupuri și asociații de voluntari și AL sunt cu adevărat dispuși
să joace un rol multiplicator în comunitățile educaționale și locale. Vor fi luate măsuri specifice pentru a se asigura că profesorii,
educatorii și AL participanții se angajează să joace în mod eficient acest rol multiplicator atunci când se înscriu la programul de formare.
Ca urmare a acestui transfer de cunoștințe, studenții și tinerii din grupuri și asociații de voluntari își vor conștientiza interdependența și
intersecționalitatea crizelor ecologice la nivel global și local, printr-un proces de învățare transformator și o mai bună integrare a
ECG în programele școlare (EO1).
Gândește/Acționează! Odată ce au dobândit cunoștințele necesare, studenții și tinerii din asociațiile de voluntari vor fi angajați în
diferite activități (A2.1 - Laboratoarele EcoPolis, A2.2 – Spații de învățare de la “egal la egal”) cu colegii lor din UE și AL pentru
a reflecta asupra alternativelor pentru combaterea crizelor climatice. Studenții și tinerii din asociațiile de voluntari vor folosi o
abordare eco-feministă și vor derula în comun acțiuni locale eficiente care vor promova să justiția de gen și climatică. În acest
algoritm tinerii vor fi sprijiniți de către AL în cadrul acțiunilor ce urmează a le derula la nivelul comunităților locale. În acest
sens AL partenere vor rămâne active pe tot parcursul procesului, vor și
vor amplifica vocile tinerilor.
Conceptul “Gândește/Acționează” prezintă o puternică dimensiune globală, deoarece tinerii și reprezentanți ai AL vor participa
la taberele internaționale de lucru din Mozambic și Madagascar (A.2.3) având în centrul atenției două aspecte:
1)efectele schimbărilor climatice în contexte diferite;
2)eforturile ONG-urilor, organizațiilor feministe și ale femeilor care se adaptează la dificultățile provocate de schimbările climatice.
Se așteaptă ca aceste activități – derulate într-o abordare ecofeministă - să dezvolte gândirea critică a studenților și tinerilor
și să determine o mai bună înțelegere a provocărilor globale din perspectivă ecofeministă (EO2).
Împuternicește/Transformă! Prin această componentă de lucru, studenții și tinerii din grupuri și asociații de voluntari, împreună
cu AL vor transpune în practică ideile și contribuțiile pe care le-au dezvoltat în timpul fazei Gândește/Acționează. Taberele de
acțiune comunitară (A.3.1) vor oferi studenților și tinerilor oportunități de a se implica direct în comunitatea lor prin activități
precum tabere de lucru pentru protecția mediului, tabere de lucru pentru prevenirea dezastrelor, activități de conștientizare, zile
de acțiune pentru mediu. Efortul lor va fi corelat și multiplicat de ONG de Tineret care vor dispune de capacitatea materială și
financiară (A.3.2) de implementare a unor inițiative similare care se doresc a fi sustenabile de acțiune în timp și după încetarea
perioadei de implementare a proiectului. În mod complementar, tinerii, cu sprijinul experților în mass-media și comunicare,
împreună cu suportul oferit de AL vor derula două campanii de sensibilizare la nivelul UE (A.3.3.) avand ca public țintă 2
milioane de cetățeni UE pe parcursul celui de-al doilea și al treilea an al Proiectului.
Acest ciclu structurat în jurul conceptelor “Învață”, „Gândește”, „Acționează”, „Împuternicește”, „Transformă”, va crește gradul
de conștientizare și va dezvolta gândirea critică a tinerilor și AL. Procesul de învățare reciprocă între tineri și autorități
locale și, în general, între școală și comunitățil locale se bazează pe metodologii specifice ECG astfel încât să permită o mai
bună implementare a strategiilor de acțiune locală pentru combaterea schimbărilor climatice. Totodata, procesul de învățare
reciprocă va avea ca efect creșterea interesului tinerilor pentru provocările globale precum și consolidarea relațiilor de
cooperare cu AL bazate pe responsabilitatea comună de a întreprinde acțiuni colective pentru a sprijini justiției climatice și de gen.
În contextul celor mai sus descrise, în sinteză, REZULTATELE AȘTEPTATE (RA) ale implementării proiectului Ecoality sunt următoarele:
RA1: Creșterea gradului de conștientizare în rândul elevilor și al tinerilor voluntari cu privire la interdependența și
intersecționalitatea crizelor ecologice la nivel global și local, printr-un proces de învățare transformator și o mai
bună integrare a Educației pentru Cetățenie Globală (ECG) în programele școlare.
RA2: Îmbunătățirea gândirii critice și înțelegerea provocărilor globale folosind perspectiva intersecțională ecofeministă
abordată de elevii și tinerii voluntari împreună cu comunitățile lor educaționale și locale.
RA3: -Implicarea activă și consolidarea leadership-ului în rândul tinerilor în vederea asumării conducerii pe tema intersecționalității
crizelor ecologice la nivel local și global, promovând valorile europene de egalitate și solidaritate în comunitățile lor.
În România, în cadrul Proiectului ECOality vor fi implicate 12 școli, 360 de cadre didactice (30 / școală), 6.600 de elevi (55 /școală),
7 asociații nonguvernamentale, 84 de tineri din asociații de voluntariat și tineret și 10 reprezentanți ai autorităților locale.