Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) definește autoritatea locală (AL) ca fiind „o entitate descentralizată aleasă
prin vot universal având patrimoniu propriu și personal ce exercită competențe generale în condiții de autonomie financiară relativă.”
În condițiile în care există mai multe feluri ale competenței specifice fiecărei țări și prerogativele de putere publică ale autorităților
locale variază de la o țară la alta. De exemplu, multe autorități locale exercită competențe în domeniile ”educație”, „dezvoltare
urbană”, „gestionarea serviciilor publice de sănătate”; „locuințe sociale”; „agrement și turism”; „infrastructură” etc.
De asemenea autoritățile exercită în mod frecvent atribuții privind administrarea domeniului public și privat al orașului sau
municipiului și transportul public, în timp ce regiunile sunt adesea responsabile pentru rețelele de transport intermunicipale.
În mod similar, municipalitățile sunt adesea responsabile pentru educația timpurie și primară, în timp ce regiunile oferă adesea
învățământ superior și formare profesională. În plus, guvernele naționale de obicei stabilesc politica generală și cadrul
instituțional (de exemplu, stabilirea structurii primare a programei școlare la nivel național).
Adaptarea la impactul schimbărilor climatice este de obicei definită ca fiind un proces ciclic derulat în patru pași principali
(
OECD: Adaptarea la schimbările climatice: De ce guvernele locale nu pot face acest lucru singure?
– Document de politică de mediu nr. 38/2023, p.12).
Primul pas presupune evaluarea riscurilor climatice observate, prezente și viitoare și impactul acestora. La rândul lor,
evaluările riscurilor climatice sunt utilizate în pasul doi pentru planificarea nevoilor de adaptare și prioritizarea
politicilor publice (de exemplu, politici sectoriale, planuri sau strategii locale de adaptare la climă sau de reziliență
a climă).
Al treilea pas marchează implementarea și finanțarea măsurilor planificate în pasul doi, precum adoptarea de reglementări
(de exemplu, standarde de infrastructură), măsuri structurale (de exemplu, măsuri de protecție împotriva inundațiilor)
și alte măsuri nestructurale (de exemplu, campanii de conștientizare a riscurilor climatice). În cele din urmă, în al
patrulea pas este esențial să înțelegem progresul acestor măsuri de adaptare și contribuția lor pentru reziliența la schimbările climatice.
Fiecare dintre acești pași reprezintă o responsabilitate comună partajată între diferitele niveluri de guvernare însă rolul
autorităților locale trebuie definit în prealabil dezbaterilor privind rolul guvernelor naționale care este unul complementar.
Deși evaluările riscurilor climatice sunt adesea gestionate de agenții specializate la nivel național pentru calibrarea
evaluărilor de risc reduse există importante contribuții la nivel local. Și aceasta deoarece numai AL sunt cele ce dețin
informații cheie pentru înțelegerea pericolelor locale, expunerea populației și vulnerabilitățile cu care confruntă
comunitățile având în vedere experiența lor anterioară în ceea ce privește variabilitatea și extremele climatice. În plus,
comunitățile locale de regulă au documentație istorică detaliată a impactului local al evenimentelor extreme care ajută la
calibrarea riscurilor reduse și la modelarea climatică.
Ecoality implică un spectru larg de țări din Europa un consorțiu puternic bazat pecooperarea dintre AL și Organizații
Neguvernamentale (ONG) din 10 țări UE care se confruntă cu provocări similare și pot învăța reciproc, unii din
experiența celorlalți în implementarea proiectelor centrate pe Educația pentru Dezvoltare (ED) și Educația pentru
Cetățenie Globală (ECG) și integrate în sistemele de educație formală și informală la nivel local: Italia, Austria,
Croația, Finlanda, Franța, Grecia, Polonia, Portugalia, România și Ungaria. AL și ONG-urile partenere fac parte din
Unitățile de Management (UM), valorificând expertiza existentă și consolidează cooperarea partenerilor la nivel de țară.
Pentru a spori coeziunea între școli și comunitățile locale și pentru a promova vocea tinerilor și preocupările lor
referitoare la provocările globale, în proiectul Ecoality, grupurile țintă sunt și actorii principali ai proiectului,
deoarece acțiunea se concentrează într-adevăr pe stabilirea și promovarea unei triple alianțe: Alianța Studenți -
Profesori; 2) Alianța Grupuri și organizații de tineri și voluntari - ONG); 3) Rețeaua Autorităților Locale (RAL).
Importanța RAL este una crucială întrucât AL sunt cele care consolidează coeziunea între școli și comunitățile locale,
amplifică vocea tinerilor și oferă sprijinul necesar cu privire la preocupările acestora față de provocările globale.
Astfel AL își vor coordona acțiunile cu acțiunile tinerilor în vederea obținerii unui rezultat comun, acela de amplificare
a sentimentului de coresponsabilitate în comunitatea lor locală.
În cadrul Ecoality RAL este alcătuită din 10 autorități locale din 10 țări, din care cinci AL coaplicanți și cinci AL parteneri asociați, astfel
-
Regiunea Toscana, lider de proiect (Italia), Municipio de Loures (Portugalia), Linz City Administration (Austria), Region Normandie
(Franța) și Municipiul București (România), în calitate de parteneri principali (coaplicanți).
-
Orașul Zagreb (Croația), Orașul Oulu (Finlanda), Orașul Thessaloniki (Grecia), Orașul Bytom (Polonia) și Erzsébetváros -
Sectorul VII al orașului Budapesta (din Ungaria), în calitate de parteneri asociați.
Această formă de parteneriat (în asociere) a fost utilă și necesară deoarece AL parteneri asociați au elaborat procedurile
interne ce trebuiau parcurse de către co-aplicanți și s-au ocupat de gestionarea resurselor financiare, altele decât bugetul
public al orașului/municipiului.
Pentru a duce la îndeplinire obiectivele proiectului Ecoality, rolul și participarea AL parteneri asociați sunt la fel
de importante ca și ale celorlalte AL parteneri principali (coaplicanți). Implicarea AL parteneri asociați în acțiunile
Ecoality este cu adevărat crucială deoarece ele oferă un important sprijin instituțional necesar pentru îmbunătățirea
capacității de acțiune în procese importante, cum ar fi promovarea ODD.
Totodată, AL parteneri asociați vor asigura coerența activităților și metodologiei Ecoality cu strategiile lor
locale/regionale de educație, vor încuraja crearea de rețele cu părțile interesate locale, vor participa la atelierele
de lucru (schimbul de experiență) organizate în cadrul Acțiunii 1.4. împreună cu AL-uri parteneri principali pe teme
legate de ECG și va sprijini (non-financiar) inițiativele conduse de tineri.
Prin RAL, proiectul Ecoality își propune să promoveze schimbul de cunoștințe între Autoritățile Locale (AL) partenere prin
intermediul unor dezbateri ce vizează integrarea strategiilor privind Educația pentru Cetățenie Globală (ECG) în educația
formală la nivelul comunităților locale, precum și implicarea tinerilor în procesele de luare a deciziilor privind politicile de dezvoltare durabilă la nivel local și regional.