Dezvoltarea Durabilă reprezintă o paradigmă bazată pe etică şi educaţie pentru Dezvoltare Durabilă şi are ca scop dezvoltarea competenţelor care ajută indivizii să reflecteze la propriile lor acţiuni, ţinând seama de impacturile lor actuale şi viitoare, sociale, culturale, economice şi de mediu. Această educaţie trebuie să devină parte integrantă a calităţii educaţiei, inerentă conceptului învăţării continue.
România s-a alăturat celorlalte 192 de state membre ale ONU la Summit-ul privind dezvoltarea din septembrie 2015, adoptând Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, un program de acţiune globală în domeniul dezvoltării cu un caracter universal, care promovează echilibrul între cele trei dimensiuni ale dezvoltării durabile – economic, social şi de mediu.
Agenda 2030 cuprinde 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD), reunite informal şi sub denumirea de Obiective Globale prin intermediul cărora, până în 2030 se stabileşte o agendă de acţiune ambiţioasă pentru [...] garantarea unei educaţii de calitate şi promovarea oportunităţilor de învăţare de-a lungul vieţii, pentru toţi (ODD 4) și Realizarea egalităţii de gen şi împuternicirea tuturor femeilor şi a fetelor (ODD5).
Conceptul “ODD” s-a născut la Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă (Rio+20), în anul 2012. ODD înlocuiesc cele opt Obiective de Dezvoltare ale Mileniului (ODM) cuprinse în textul Declaraţiei Mileniului adoptată în septembrie 2000 la ONU. Majoritatea statelor lumii, printre care şi România, s-au reunit în anul 2000 în jurul unui angajament de a reduce sărăcia globală şi a salva milioane de vieţi. Declaraţia Mileniului a constituit în perioada 2000-2015 unica agendă globală în domeniul dezvoltării asupra căreia a existat un acord la cel mai înalt nivel şi care includea ţinte precise.
Deoarece inegalitatea de gen și schimbările climatice sunt interconectate și se influențează reciproc, ambele probleme trebuie abordate împreună pentru a contribui la atingerea obiectivelor stabilite prin Agenda 2030.
În acest cadru reglementar, SCOPUL final al Proiectului Ecoality este acela de a sprijini generațiile tinere să creeze societăți mai echitabile, feministe și mai durabile din punct de vedere ecologic. Pentru a facilita abordarea intersecțională între mediu și gen acțiunile specifice ale proiectului vor adopta un obiectiv ecofeminist, având în centrul atenției următoarele concepte:
1) Responsabilitate și participare partajată bazate pe concepte de echitate și egalitate. Este foarte important ca toată lumea să îmbrățișeze principii și valori transversale, cum ar fi îngrijirea, participarea, non-violența, incluziunea etc.
2) Transformarea mentalităților, aptitudinilor, atitudinilor, acțiunilor care sunt sensibile atât la egalitățile de gen, cât și la ecologice