Având ca scop final aprofundarea gândirii și a înțelegerii critice a problemelor generate de schimbările climatice, în această etapă, Laboratoarele “Eco-polis” – găzduite de ARCUB, sub forma unor sesiuni “față în față” - au reunit elevi de la următoarele licee bucureștene: Colegiul Național Emil Racoviță, Colegiul Economic N. Kretzulescu, Colegiul Național „Spiru Haret”, Colegiul Național „Mihai Viteazul”, Colegiul Economic A.D. Xenopol, Colegiul Economic „Viilor”, Colegiul Tehnic Media, Colegiul Național Ghe. Lazăr, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, Colegiul Tehnic Anghel Saligny, Liceul Teoretic Ion Barbu și Colegiul Național Grigore Moisil.
Conform calendarului acțiunilor, pe parcursul atelierelor “Eco-polis”, elevii au fost sprijiniți de către “tinerii lideri” beneficiari ai programelor de educație pentru mediu derulate în etapa anterioară a proiectului, studenți activi în ONG-urile bucureștene: Asociația Studenților Facultății de Drept A.S.E., Asociația Studenților la Economie Agroalimentară și a Mediului, Asociația Studenților în Economie, Afaceri și Comunicare și Platforma Tinerilor pentru Sustenabilitate.
Sub coordonarea ofițerilor educaționali, atelierele de lucru au integrat prezentări power-point, vizionarea de filme documentare și jocuri educaționale interactive care să ajute elevii și tinerii să înțeleagă mai bine cauzele și efectele schimbărilor climatice și să promoveze soluții pentru eradicarea injustiției sociale prin acțiuni de tip ecofeminist. În concret expunerile cu caracter teoretic și practic au ajutat participanții să înțeleagă rolul pe care îl are cetățenia activă în lupta împotriva nedreptății de gen și climatică.
Prin discuțiile “față în față” cu tinerii și jocurile educaționale interactive propuse de către ofițerii educaționali și reprezentanți ai autorităților locale, elevii și studenții au fost încurajați și ghidați să creeze proiecte și să structureze idei pentru realizarea unor campanii de conștientizare pe tema impactului schimbărilor climatice asupra justiției de gen. În acest context, participanții, grupați în echipe de lucru, au proiectat împreună acțiuni concrete prin intermediul cărora vor fi promovate justiția de gen și justiția climatică, atât în cadrul liceelor lor dar și în comunitățile țintă prin diferite activități de conștientizare publică.
Elevii Colegiului Național Emil Racoviță și Colegiul Economic N. Kretzulescu au formulat 5 propuneri concrete prin intermediul cărora pot fi promovată justiția de gen și justiția climatică în comunitățile țintă prin diferite campanii de conștientizare publică: “Bio-self”, “Salvează planeta, salvează viitorul”, “Voci egale”, “SHEcology” și “EcoChance”. Campaniile propuse în cadrul atelierelor de lucru vizează implicarea femeilor în activități legate de mediu (SHEcology); informarea elevilor asupra inegalităților de gen provocate de schimbările climatice (Voci egale); educație climatică și feminism (EcoChance); promovarea identității persoanei (fii tu însuți, nu trend fashion! “Bio-self”).
EcoalityFEST reprezintă propunerea concretă formulată de către una din echipele de elevi a Colegiului „Spiru Haret” prin care se dorește creșterea gradului de conștientizare a colegilor lor privind justiția de gen și climatică, într-o manieră inedită: concert muzical susținut de către formațiile liceului: “Destin” și “Rust”. Planificat pentru luna iunie 2025, evenimentul urmează a se desfășura în curtea liceului având drept scop informarea a aprox. 300 de elevi despre conceptele Ecoality: inegalitatea de gen, schimbările climatice și interconexiunea acestora.
Interconexiunea între inegalitățile de gen și dezastrele ecologice a fost abordată într-un mod original de către elevii Colegiului Național „Mihai Viteazul” care au proiectat campania “TED x YOUTH” care își propune amplasarea unor panouri solare cu logo-ul Ecoality în incinta liceului lor. Cu sloganul “Solidarity – If you don`t fight for all woman you don`t fight at all” acest demers își propune promovarea conceptului de “ecofeminism”, acel curent de gândire care atrage atenția asupra legăturii dintre exploatarea femeilor și a resurselor din lumea naturală, în paralel cu promovarea conceptului de energie verde, regenerabilă și curată, ca provocări definitorii ale timpului nostru la început de secol XXI.
O altă echipă de la Colegiul „Spiru Haret” demonstrează că elevii sunt conectați în mod real cu problematica schimbărilor climatice care generează inegalități sociale și de gen și propun Campania de informare “ECOALITY X SPIRU” având ca public țintă elevii și cadrele didactice din liceul lor. Planificat pentru toamna anului 2025, acest demers va integra workshop-uri informative cu participarea unor activiști de mediu (Diana Negoiță, Aluziva, Irina Breniuc) și reprezentanți din partea ONG-urilor în domeniu: WWF România și Greenpeace România.
Alături de elevi, în cadrul laboratorului Eco-polis, au lucrat și studenți, membri ai asociațiilor din cadrul ASE și care au participat anterior la programele de învățare derulate în cursul lunilor februarie și martie 2025. Considerați “tinerii lideri” studenții înțeleg să promoveze justiția de gen și justiția climatică prin Campania TREASURE HUNT. Planificat pentru luna mai 2025, evenimentul urmează a se desfășura în incinta Grădinii Botanice din București și va avea în centrul atenției sloganul “Explorăm lumea prin solidaritate și respect pentru natură. Împreună plantăm idei și schimbăm lumea.”
“ECO-CEV Delta Văcărești” este denumirea proiectului propus de către elevii de la Colegiul Economic „Viilor” al cărui obiective generale constau în acțiuni de conștientizare și creștere a suprafeței verzi în orașul București prin activități de plantare arbori într-o zonă verde protejată. În subsidiar proiectul își propune efectuarea de către elevii liceului a unor vizite tematice în Parcul Natural Văcărești și mediatizarea problematicii protecției spațiilor verzi.
La rândul lor, elevii Colegiului Economic A.D. Xenopol au structurat ideile lor sub forma unui proiect “Eco-Learning” ce vizează responsabilitatea cetățenilor cu privire la schimbările climatice. Acest demers integrează ateliere de informare, mentorate intergeneraționale, parteneriate și tabere de informare.
“Clima se schimbă. Tu când?” este propunerea de proiect a elevilor Colegiului Național Ghe. Lazăr care integrează activități de „debate” axate pe tema “femeile sunt mai afectate de schimbările climatice decât bărbații”. Scopul final al proiectului rezidă în creşterea gradului de conștientizare al grupului țintă al proiectului - aprox. 100 elevi participanți - pe tema impactului schimbărilor climatice asupra justiției de gen.
În deplină armonie cu specializarea școlară, elevii Colegiului Tehnic Media vor implementa proiectul “Putem schimba” prin intermediul căruia se dorește informarea, conștientizarea și schimbarea atitudinii asupra efectelor climatice într-o manieră atractivă – un film de scurtmetraj pentru adolescenți. În mod exclusiv elevii și-au luat angajamentul cu privire la redactarea scenariului, casting, realizarea și montajul filmului care se dorește a fi un “Jurnal informativ” al cărui scop final rezidă în integrarea egalității în soluțiile climatice.
“Capitole pentru o lume dreaptă” reprezintă proiectul propus de către elevii Liceului Teoretic Internațional de Informatică împreună cu echipa care activează în Programul „Școli-ambasador” al Parlamentului European (EPAS). Obiectivul principal constă în schimbarea mentalităților impuse de societate cu privire la feminism și încălzirea globală în condițiile în care literatura clasică promovează partriarhatul. Grupul țintă al proiectului îl reprezintă elevii de liceu din București (aprox. 250.000 elevi) iar activitățile specifice vizează implementarea în programa școlară a operelor literare care promovează feminismul. În mod complementar proiectul urmărește introducerea unor “kindle”-uri în toate liceele bucureștene astfel încât operele literare să poată fi reutilizate de la o generație la alta. Dacă acest demers va fi unul de succes elevii și-au propus extinderea la nivel național a campaniei “Capitole pentru o lume dreaptă”.
“În mijlocul furtunii: Cine are umbrela?” este conceptul propus de elevii Colegiului Tehnic Anghel Saligny al cărui obiectiv îl reprezintă conștientizarea tinerilor aupra intersecționalității dintre crizele climatice și inegalitatea de gen. Activitățile proiectului sunt axate pe un “joc de rol” care își propune să arate modul cum genul, vârsta și statutul social influențează șansele de a traversa crizele de mediu.
În cadrul celei de-a cincea sesiuni “față în față” studenții reprezentanți ai Asociației Studenților Facultății de Drept A.S.E. (ASFD) și Asociației Studenților la Economie Agroalimentară și a Mediului (ASEAM) au construit proiectele „Întors pe dos” și “Eco Viziune” având ca public țintă tinerii bucureșteni în general. Activitățile specifice se vor derula la Teatrul Odeon și vor fi încorporate într-o piesă de teatru cu o denumire intuitivă: „Întors pe dos” în care acțiunea scenică se bazează pe o inversare comică de roluri, în sensul că femeia o sa joace rolul bărbatului iar bărbatul, rolul femeii. (de ex. femeia va pleca la război în contextul conflictului din Ucraina iar bărbatul va rămâne acasă având în grijă copiii și gospodăria. În paralel, proiectul “Eco Viziune” își propune organizarea unei expoziții de fotografie sau tablouri create de studenți într-o locație de impact, cum ar fi Biblioteca Națională. Prin conținutul lor artistic fotografiile și tablourile vor exprima realitatea mediilor sociale afectate de schimbările climatice într-un cadru de dialog cu tinerii cărora li se va oferi posibilitatea de a scrie o poveste despre el/ea și să prezinte tuturor sub forma unui monolog.
Ultima sesiune integrată atelierelor de lucru cu tinerii: “Laboratoarele Eco-polis” a avut ca protagoniști elevii Liceului Teoretic Ion Barbu și Colegiului Național Grigore Moisil susținuți de studenții reprezentanți ai Asociației Studenților la Economie Agroalimentară și a Mediului (ASEAM) și Asociației Studenților în Economie, Afaceri și Comunicare (ASEAC).
“Dezbatem viitorul: pro și contra Ecoality” reprezintă proiectul propus de către elevii Liceului Teoretic „Ion Barbu”. În partea lui introductivă elevii implicați în proiect vor participa la unele expuneri teoretice având drept scop familiarizarea cu conceptele Ecoality: intersecționalitate, schimbări climatice, șanse egale, interconexiune, ecofeminism. Într-o a doua etapă elevii implicați în proiect vor fi intervievați asupra relevanței sau irelevanței conceptelor Ecoality pentru viața lor personală și vor avea posibilitate să își exprime opiniile pro și contra Ecoality.
Propunerea elevilor Colegiului Național Grigore Moisil este proiectul “EcoPlay- EcoLogic” conceput sub forma unui joc de tip “activity” în care vor fi antrenați 18 elevi în cadrul a 3 echipe alcătuite din elevi din clasele IX, X și XI având drept scop evaluarea obiectivă a opiniilor acestora pe categorii de vârstă. De asemenea jocul de tip “activity”, care combină dimensiunea educativă cu cea distractivă, va oferi elevilor din cele 3 echipe posibilitatea de a mima, desena și a descrie în mod verbal diferite teme aflate în legătură cu egalitatea de gen. În paralel, componenta EcoLogic se va axa pe completarea unor chestionare și interviuri aleatorii cu elevii – alții decît cei implicați în EcoPlay- care vor avea ocazia să exprime propriile păreri și cunoștințe referitoare la problemele sociale și cele climatice și modul în care acestea se intersectează. “EcoPlay- EcoLogic” va beneficia de mijloace de comunicare clasice (fly-ere) și de intrumentele oferite de rețelele sociale (Facebook, Instagram etc)
“ThinkEQUAL! ThinkECO!” este propunerea de proiect a studenților ASEAM și ASEAC conceput ca un worskhop desfășurat în cadrul facultății ASE cu participarea unor parteneri speakeri și experți în problematica egalității de gen și cea privind mediul înconjurător, cum ar fi reprezentanți ai Ministerului Mediului, Reper21, Centrul Filia sau Asociația ANAIS. În cadrul sesiunilor de întrebări și răspunsuri, studenții participanți vor avea posibilitatea de a aprofunda conținutul generat în cadrul acestui worskhop interactiv prin intermediul unui googleform care va putea fi accesat cu ajutorul unui cod QR. Scopul final “ThinkEQUAL! ThinkECO!” îl reprezintă înțegerea de către studenții ASE, în contextul actual, a conceptelor Ecoality – intersecționalitate, interconexiune și ecofeminism corelate cu alte teme complementare, cum ar fi de exemplu, anxietatea de mediu. Totodată se așteaptă cooptarea a cât mai mulți studenți ASE în cadrul de acțiune al activităților Ecoality.
Atelierele interactive și colaborative “Laboratoarele Eco-Polis” au încurajat creativitatea și nivelul de conștientizare ale tinerilor bucureșteni ale căror propuneri de proiecte reprezintă importante instrumente pentru atingerea obiectivelor „Ecoality” și pentru identificarea celor mai bune soluții la acele crize ecologice care ridică provocări și dificultăți disproporționat mai mari pentru femei și fete. Discuțiile cu tinerii și jocurile educaționale interactive arată că, deși folosesc ca principale surse de informare rețelele de socializare, ei cunosc destul de bine problemele de mediu actuale, fiind în mod real conectați asupra problematicii schimbărilor climatice și în același timp, deschiși să înțeleagă cum își pot construi viitorul.
Odată îndeplinite obiectivele propuse în cadrul acestei sesiuni de instruire, tinerii beneficiari ai programului circumscris Acțiunii A 2.1. - Ecopolis (co-creare) - Laboratoare cu studenți, tineri voluntari și autorități locale sunt pregătiți să treacă în următoarea fază a proiectului: A2.2. - Spații de învățare “de la egal la egal” pentru tinerii studenți și tinerii din grupurile și asociațiile de voluntari pentru a aduce un plus de valoare comunităților care sprijină justiția de gen și climatică.
Mai multe informații despre proiectul european Ecoality pot fi obținute prin accesarea paginii web dedicată acestuia: https://ecoality.pmb.ro.